Humanistportalen
Sök
  • Start
  • Om oss
  • Artiklar
    • Antik historia
    • Filologi
      • Persisk filologi
      • Filologi och textkritik
      • Döda språk i Främre Orienten
    • Filosofi
    • Grekiska
    • Humanekologi
    • Heraldik
    • Historia
      • Sverige i världen: Minnet av drottning Christina..
      • Skillingtryck
      • Bilden som bevis
    • Idéhistoria
      • Muslimsk guldålder
    • Konstvetenskap
      • Om altarskåpet i Litslena
      • Ornament och ornamentstick
      • The Anatomical Theatre at Uppsala University
    • Litteraturvetenskap
      • Litteratur för folket? Det tryckta ordets intåg i
    • Museologi - Museivetenskap
      • Autenticitet i fiktionsutställningar
    • Musikvetenskap
      • Barockmusik i Sverige
      • Aspekter på barockmusik
    • Numismatik
      • Mynt öppnar ett fönster mot medeltiden
    • Religionshistoria
    • Runologi
    • Textilvetenskap
    • Antologi: Globalhistoria
      • Globalhistoria
        • Det delade rummet
        • Krig och kulturmöte
        • Monumentbyggande i ett globalt perspektiv
        • Lagen och världshistorien
        • Det globala mötet
        • Modernitet og metal
        • Sanning eller konsekvens
        • Världshistoria och kulturell evolution
        • Välstånd och fattigdom
        • Bildbruk och bildförbud i islam
        • Jakten på paradiset
        • Generaler och banditer
    • Källtexter
      • Källtexter
        • Kompendium om den himmelska läran
        • Om tränarkonsten – peri gymnastikes
        • Boken om målarkonsten
        • Retoriken
    • Forskardagboken
      • Språkliga funderingar
      • En historikers bästa vän
      • Kvinnoperspektiv på en torsdag
      • Min historia gör sig påmind...
      • Att lyfta fram bortglömd historia och humaniora
      • En sjuk historikers vardag
      • Att förverkliga sin dröm
      • Det ärliga tilltalet
      • Stolthet och ingen fördom
      • Min röst hörd
      • Citerad
      • Skrivandet har sin tid och plats
      • Skrivlöshetens dilemma
      • Den röda boken
      • När får historikern tiga?
      • Lilla biblioteket
      • Underbara skrivarbubbla
      • Ett sista inlägg
    • Fråga Humanistportalen
      • FHP Kommentera avhandling sent: Ja eller nej?
  • Genusansiktet
    • Slutet på historien eller början?
    • Tanter och gubbar
    • Vitt och brett eller tight och åtsmitande?
    • Tid att tänka om
    • En ledig dag i början av sommaren
    • Nationaldagsfiradet – några reflexioner
    • En sport för kungar och unga flickor?
    • Skeletons, sex and gender
    • Talar tingen?
    • Barnamörderskan
  • Stafettblogg
  • Pedagogiskt material
    • Pedagogiskt material: Den klassiska traditionen
    • Pedagogiskt material: Barnamörderskan
  • Ordlista
  • Media
  • berglund Lars Berglund: MusikvetenskapAspekter på barockmusikI svenska bibliotek och arkiv runt om i hela landet finns ett stort material med musikhandskrifter och andra dokument som på olika sätt kan ge oss nya kunskaper om äldre tiders musik och musikkulturer. De ligger bara och väntar på att någon ska upptäcka dem. Här berättar jag om två studenter i musikvetenskap och en forskare och lärare (nämligen jag själv) och några upptäckter vi gjort när vi forskat om musik från 1600-talet. Det är upptäckter där detektivarbete, envishet och en gnutta tur lett fram till nya kunskaper om musik och musikutövning i stormaktstidens Sverige. För den som är intresserad av äldre musik finns en hel värld att upptäcka – och massor av bortglömd musik att leta fram och göra levande i klingande form, vare sig man spelar själv eller samarbetar med praktiska musiker.
  •  Lars Berglund, Jan von Bonsdorff: MusikvetenskapBarockmusik i SverigeVarför spelar man musik från 1600-talet? Varför just musik av Christian Geist? Med utgångspunkt i Dübensamlingen, vilken innehåller noter till svenska hovkapellets repertoar från tiden kring Drottning Christina fram till Karl XII, diskuteras framförandet av äldre musik idag och speciellt Göteborg Baroques och sopranen Anna Jobrandts tolkningar av Christian Geists kompositioner.

Informatör

Azul Tarazona

Redaktör

professor Jan von Bonsdorff

Postadress

Konstvetenskapliga institutionen
Box 630
Uppsala universitet
SE-751 26 Uppsala
Sverige

Sponsor

Riksbankens Jubileumsfond