Humanistportalen
Sök
  • Start
  • Om oss
  • Artiklar
    • Antik historia
    • Filologi
      • Persisk filologi
      • Filologi och textkritik
      • Döda språk i Främre Orienten
    • Filosofi
    • Grekiska
    • Humanekologi
    • Heraldik
    • Historia
      • Sverige i världen: Minnet av drottning Christina..
      • Skillingtryck
      • Bilden som bevis
    • Idéhistoria
      • Muslimsk guldålder
    • Konstvetenskap
      • Om altarskåpet i Litslena
      • Ornament och ornamentstick
      • The Anatomical Theatre at Uppsala University
    • Litteraturvetenskap
      • Litteratur för folket? Det tryckta ordets intåg i
    • Museologi - Museivetenskap
      • Autenticitet i fiktionsutställningar
    • Musikvetenskap
      • Barockmusik i Sverige
      • Aspekter på barockmusik
    • Numismatik
      • Mynt öppnar ett fönster mot medeltiden
    • Religionshistoria
    • Runologi
    • Textilvetenskap
    • Antologi: Globalhistoria
      • Globalhistoria
        • Det delade rummet
        • Krig och kulturmöte
        • Monumentbyggande i ett globalt perspektiv
        • Lagen och världshistorien
        • Det globala mötet
        • Modernitet og metal
        • Sanning eller konsekvens
        • Världshistoria och kulturell evolution
        • Välstånd och fattigdom
        • Bildbruk och bildförbud i islam
        • Jakten på paradiset
        • Generaler och banditer
    • Källtexter
      • Källtexter
        • Kompendium om den himmelska läran
        • Om tränarkonsten – peri gymnastikes
        • Boken om målarkonsten
        • Retoriken
    • Forskardagboken
      • Språkliga funderingar
      • En historikers bästa vän
      • Kvinnoperspektiv på en torsdag
      • Min historia gör sig påmind...
      • Att lyfta fram bortglömd historia och humaniora
      • En sjuk historikers vardag
      • Att förverkliga sin dröm
      • Det ärliga tilltalet
      • Stolthet och ingen fördom
      • Min röst hörd
      • Citerad
      • Skrivandet har sin tid och plats
      • Skrivlöshetens dilemma
      • Den röda boken
      • När får historikern tiga?
      • Lilla biblioteket
      • Underbara skrivarbubbla
      • Ett sista inlägg
    • Fråga Humanistportalen
      • FHP Kommentera avhandling sent: Ja eller nej?
  • Genusansiktet
    • Slutet på historien eller början?
    • Tanter och gubbar
    • Vitt och brett eller tight och åtsmitande?
    • Tid att tänka om
    • En ledig dag i början av sommaren
    • Nationaldagsfiradet – några reflexioner
    • En sport för kungar och unga flickor?
    • Skeletons, sex and gender
    • Talar tingen?
    • Barnamörderskan
  • Stafettblogg
  • Pedagogiskt material
    • Pedagogiskt material: Den klassiska traditionen
    • Pedagogiskt material: Barnamörderskan
  • Ordlista
  • Media

Museologi – Museivetenskap


 

  •  Märit Simonsson: MuseologiAutenticitet i fiktionsutställningarDe senaste åren har fiktioner i form av filmer, böcker och TV-serier kommit att få liknande status som kulturhistoriska berättelser i museer och andra utställningssammanhang. Att specialiserade institutioner, till exempel filmstudior såsom Universal Studios eller museer som fokuserar på rörlig bild, skapar utställningar om film och TV-serier är kanske ingen nyhet. Det tycks däremot vara ett ökande fenomen att fiktionerna flyttar ut från dessa rum och arrangeras i världsturnerande vandringsutställningar. Fiktioner och kulturhistoria närmar sig varandra med en gemensam utgångspunkt i föremålens och berättelsernas potential att beröra med hjälp av utställningsmediet.

Informatör

Azul Tarazona

Redaktör

professor Jan von Bonsdorff

Postadress

Konstvetenskapliga institutionen
Box 630
Uppsala universitet
SE-751 26 Uppsala
Sverige

Sponsor

Riksbankens Jubileumsfond